Nommm op Cyprus! | Reisverslag

13:08

We zijn inmiddels al even terug in NL, maar ik wilde zó graag m'n ervaring van Cyprus delen! Persoonlijk vind ik namelijk dat dit land enorm ondergewaardeerd wordt als vakantiebestemming. Het heeft eigenlijk alles wat je hartje begeerd: prachtige stranden en landschappen, cultuur, historie, zonzekerheid (!), heerlijk eten en super vriendelijke bevolking! In deze post deel ik onze ervaring in Paphos, Cyprus en dan met name natuurlijk wat we daar gegeten hebben. Enjoy!

Dag 1 | Zondag 19.06.26
Sinner Sunday dan maar?!
Eindelijk was het zover! Om 18:05 zouden we de lucht in gaan, maar dit werd iets later, rond 18:45. Gelukkig haalde het vliegtuig de opgelopen vertraging in de lucht weer in en kwamen we rond 23:30 lokale tijd aan op luchthaven Paphos. Ondanks wat turbulentie hebben we ons prima vermaakt, doordat ik afleveringen van Game of Thrones en Orange Is The New Black op m'n iPad had gezet :-). Het bizarre is, dat het rond de tijd van aankomst, dus tegen middernacht, het nog 30 (!) graden was buiten. De "reisleider" die ons in de bus informeerde over ons verblijf, vertelde dat de temperatuur sinds 2 dagen omhoog is geschoten en dat dat best even wennen was voor veel werknemers. Wij vinden het helemaal prima hoor! We verblijven op een "village" en het is werkelijk prachtig! Alles is zo netjes en schoon, de mensen zijn onwijs vriendelijk en het appartement is ruim en comfortabel. We hebben nog even rond gelopen en zijn daarna gaan slapen (tegen 2 uur)... Morgen begint het pas echt! Het enige wat ik over food kan vertellen over deze dag, is dat we ons op Schiphol vergrepen hebben aan McDonalds voedsel... Yep.

Dag 2 | Maandag 20.06.16
Famous Feesh
Goedemorgen! Dat was even wakker worden, zeg... Het was deze dag weer heerlijk warm met weinig wind, dus dan kun je je beter lekker rustig houden :-). We besloten deze eerste ochtend gewoon bij het hotel te ontbijten, welke in buffetvorm was opgezet. Ik at hier, heel simpel, perzik yoghurt met was verse perzik er door heen en 2 mini croissantjes. Daan en ik houden onwijs van vis, zeker op vakantie, dan eten we meestal echt 9/10 dagen vis. Van te voren had ik op TripAdvisor gekeken wat echt de food hotspots zijn in Paphos en omgeving. Één daarvan wat OceanBasket, welke echt om de hoek van het hotel zat (oei, gevaarlijk...). Wat een super leuk restaurant was dit! Het menu bestond uit allemaal platters met verschillende soorten vis, alles werd in een metalen pannetje geserveerd. Als voorgerecht nam ik Scampi with tzatziki, Daan nam Prawns in Garlic & Cheese sauce. En tot mijn grote plezier, hadden ze sushi. Een verse, sushi bar met ook nog eens iets heel bijzonders, namelijk Mediterrasian Sushi. En oh. Mijn. God. Dit was zó lekker, ik droom er nog steeds van. Het is sushi met typisch Mediterraanse vulling, topping en/of smaken.
Daan nam als hoofdgerecht de Salmon fillet with grilled veggies. Ook een hapje geproefd natuurlijk... Dit was ook echt heerlijk! Sowieso ben ik van mening dat je aan zalm niet te veel moet doen, behalve een beetje zeezout. De prijzen warent trouwens heel gemiddeld, niet gigantisch veel goedkoper dan in NL. Zo betaalde ik voor 4 Mediterassian sushi €3,50. OceanBasket zit op meerdere plekken rondom Cyprus, maar ook in andere landen, zoals Griekenland, Malta, Egypte en Zuid Afrika (waar het concept oorspronkelijk vandaan komt).

Dag 3 | Dinsdag 21.06.16
Keuze stress

Op dag 3 zijn we naar Don Luigi's gegaan op de promenade, welke ook op mijn lijstje stond. Don Luigi's zou echt een top Italiaanse keuken hebben met klassiekers maar ook vernieuwende gerechten. En dat klopte ook! We gingen buiten op het terras zitten, naast het buiten gedeelte van de open keuken. De kaart bevatte inderdaad veel gerechten, waaronder pasta's, met smaken die wij in Nederland nog niet veel zien bij de Italiaan. Pasta's met pittige, Thaise curry sauzen, artisjok harten, etc. Ik wist dat ik een pasta wilde, maar ik kon zo moeilijk kiezen! Als voorgerecht nam ik de Salmon Carpaccio, nog nooit gegeten eigenlijk! Dit was super fris, met fijn gesneden paprika en zoetzure groente. Voor het hoofdgerecht viel mijn oog op de Penne with pesto-cream sauce and grilled chicken en die heb ik dus genomen. Daan nam een Pasta met Chicken Jalfrezi sauce. Die was ook super lekker en kruidig! Wederom weer veel te veel gegeten... Het personeel was super aardig en alles zag er super verzorgd uit! Nog een aanrader :-)
Dag 4 | Woensdag 22.06.16
Eten aan de haven
Op deze dag waren we van plan om een keer naar de haven te gaan om een restaurantje te zoeken. De haven was te voet te bereiken, maar de bussen rijden af en aan hier naartoe en doet er ongeveer 5-10 minuten over. De haven was een stuk toeristischer en drukker, dat merkte je ook aan hoe je hier door de restaurant medewerkers bijna hun restaurant in werd gesleurd. Zo jammer vind ik dat soms, je voelt je echt ongemakkelijk soms en je neemt daardoor niet de tijd om überhaupt op hun kaart te gaan kijken buiten. Uiteindelijk zijn we bij restaurant Harbour. De plek was ontzettend leuk met uitzicht op de boulevard en de zee. Ook waren dit serieus de eerste stoelen die comfortabel zaten, over het algemeen zijn het overal rieten stoelen (waar je zo'n patroontje van op je benen krijgt). We hebben hier een Sea food platter for 2 genomen met o.a. gigantische stukken inktvis. Ik moet zeggen, ondanks dat het er zo goed uit ziet, vielen de smaken een beetje tegen. Ook de garing van de inktvis stukken en de kleine inktvisjes was niet helemaal oké, waardoor ze taai waren geworden. De vis en visfilet waren wel heel erg lekker en goed bereid. Maar dit restaurant zou je prima kunnen skippen, want er zijn zoveel betere restaurants in de buurt, als je maar goed zoekt!

Dag 5 | Donderdag 23.06.16
Ice Cream Day
Op onze vijfde dag op Cyprus zijn we naar Coral Beach geweest, een van de mooiste stranden in de omgeving. Het was nog best een busreisje er naar toe, maar alle bussen zijn gelukkig voorzien van goede airconditioning. Eenmaal aangekomen, waren we best verbaasd over hoe klein het eigenlijk was. We waren in de veronderstelling dat het ook echt wat meer restaurantjes / bars zou hebben, maar dit was er eigenlijk nauwelijks. Wél was het strand echt prachtig met zacht, wit zand en een super heldere zee! De zee was ook niet zo ruig, waardoor je prima kon zwemmen zonder je continu druk te maken over een aanstormende golf. Ze hadden hier bij het enige, kleine tentje waar je wat drinken en eten kon halen, wel hele bijzondere ijsjes! Frozen cocktails van N'ice. Helaas waren ze nog niet goed bevroren en konden we ze niet bestellen. Ik ben er nog steeds nieuwsgierig naar! Na nog geen 2 uurtjes waren we eigenlijk wel weer toe aan het zwembad en zijn we terug gereisd.

We maakten een tussenstop op de haven, waar de vorige keer een ijssalon al m'n aandacht trok, namelijk E Cosi. Wauw, dit is echt ice cream heaven voor een ijsliefhebber als ik. Ze hadden zoveel! En dan ook nog eens smaken als Kinder surprise ei, Ferrero Rocher, Oreo, Cheesecake, Choco Love, Fairy Dust... Yummy! Geluksmomentje.

's Avonds hebben we besloten nog een keer bij OceanBasket te eten, omdat ze zoveel lekkers hadden. Ik nam hier de Seared Salmon Salad met dichtgeschroeide zalm, avocado, tobiko en een gemengde bladsalade. Het werd geserveerd met sojasaus, zodat je echt de smaak van sushi kon proeven! Het was super fris en goed bereid, alleen wat teveel bladsla. Daan nam een Platter for one met garnalen, kleine inktvisjes, mosselen, witvis en patatjes.

Dag 6 | Vrijdag 24.06.16
Kopiaste
Deze vrijdag hadden we een excursie geboekt genaamd 'Kopiaste', wat 'Welkom' betekende volgens onze reisgids. Zij was trouwens zelf Cyprioot en sprak super goed Nederlands. Tijdens deze trip hebben we het minder bekende oosten van het Troodos gebergte bezocht, wat een bekende wijnstreek is voor het eiland. We hebben o.a. de geboorteplaats van Aphrodite bezocht, de archeologische plaats van Kourion met het Grieks-Romeinse amfitheater. We hebben geluncht in een klein, middeleeuws dorpje bij een familie taverne. Hier aten we de Traditionele Meze, waar ik helaas geen foto's van hebt gemaakt om gewoon te genieten van het eten. We kregen hier echt van alles, van gekruide worstjes tot aan tzatziki, dips, kip, salades en traditionele snacks. Deze lunch was echt heel bijzonder! Het was zo warm, dat het bergopwaarts lopen, eigenlijk al teveel activiteit was voor deze temperatuur. We hebben alles bezocht en overal aan meegedaan en waren daarna helemaal op. In het hotel kon je pizza laten bezorgen op de kamer, dit hebben we toen maar lekker gedaan. Verder hebben we een spelletjes avond gehouden met z'n tweetjes en zijn we uitgebreid in bad gegaan. Heerlijke dag!

Dag 7 | Zaterdag 25.06.16
BBQ Night
We wilden graag een avondje bij het hotel zelf eten, welke elke avond een ander thema had. Zaterdag avond was BBQ night, wat ons een leuke avond leek om hier eens te gaan eten! Wederom was dit in buffetvorm, met een uitgebreide saladebar, dessert bar en de het 'main course' gedeelte. Er werd buiten lamsvlees en kip op de BBQ gelegd en dit werd binnen aan het buffet toegevoegd. Ik at een pasta salade met halloumi, mini burgertjes in een pittige saus en uiteraard een toetje: cheesecake! Ze hadden ook weer veel te veel lekkere toetjes; taartjes, pudding, baklava... We vonden het een super geslaagde laatste avond, zondag avond zouden we om 8 uur bij het hotel worden opgehaald, dus we wisten nog niet of we die avond wel ergens zouden kunnen eten of dat we dit op het vliegveld zouden doen. Na het eten zijn we onze spullen gaan inpakken, omdat we voor 12u de kamer zouden moeten verlaten.

Dag 8 | Zondag 26.06.16
Goodbye Cyprus!
Jeetje, wat is dit snel gegaan! Niet normaal, echt. We mochten deze laatste dag gebruik maken van hotel handdoeken en ook beneden in de fitness ruimte douchen, super fijn! Zo hoefden we geen natte handdoeken in de bagage mee te nemen. Om toch nog snel ergens wat te eten zijn we, jawel, voor de derde keer naar OceanBasket geweest en hebben we hier Fish & Chips gegeten (hoe leuk is deze krijtbord muur?). Rond 8 uur zijn we vertrokken naar het vliegveld, waar we helaas wat vertraging hadden. Rond half 4 landden we op Nederlandse bodem.

Belangrijk als je Cyprus wilt bezoeken:
• Cyprus is een verdeeld eiland; het noordelijke deel (Turkse Republiek Noord-Cyprus) wordt geregeerd door, zoals de naam al zegt, de Turken. Wat het complex maakt, is dat deze titel alleen door Turkije erkend wordt; de rest van de Cyprioten noemt dit een 'bezetting'. Het zuidelijke deel is bekend als de 'onafhankelijke Republiek Cyprus', ook wel 'Grieks Cyprus' genoemd, ondanks het feit dat het geen deel uitmaakt van Griekenland. Het gehele eiland maakt deel uit van de Europese Unie, behalve het noordelijke, door Turkije geregeerde deel. Let dus op met het kiezen van je bestemming. Het reizen naar het noordelijke gedeelte van Cyprus kan soms problemen opleveren wanneer je naar Griekenland of het zuidelijke deel van Cyprus wilt reizen. Het zuidelijke, 'Griekse' gedeelte is echter probleemloos te bezoeken en echt prachtig! Ik zou je aanraden, mocht je geen fan zijn van Turkije, naar het zuidelijke deel te gaan.
• Cyprus heeft een geweldige, authentieke mezze. Zoek hiervoor juist niet naar de meest fancy uitziende restaurants, maar juist de kleine, familie tavernes om dit te proeven!
• In het hoogseizoen is Cyprus warm. Maar dan ook écht warm. Wij waren midden juni op Cyprus en daar liepen de temperaturen al op tot zo'n 35 graden en was het rond middernacht nog rond de 30 (!) graden. Een prima temperatuur, ik houd er wel van, alleen houd je gewoon rustig... Ga niet enthousiast op de tennisbaan staan of een stuk hardlopen; daar krijg je spijt van.
• Het openbaar vervoer (bus) is prima te doen op het eiland. Alle bussen zijn voorzien van goede airconditioning en dat is geen overbodige luxe met deze temperaturen... Ook rijden ze lekker vaak!
• Mocht je een excursie plannen, houd er dan rekening mee dat je veel, maar dan ook echt veel uren in de zon staat en loopt. Dit vaak ook bergopwaarts en op het heetst van de dag. Het is te doen, maar bescherm je huid en hoofd goed. Zorg ook voor schoenen waar je een aardig stuk op kunt lopen en géén slippers, aangezien veel weggetjes in de dorpen alleen scheefliggende kinderkopjes bevatten :-).
• Check van te voren deze blog en Tripadvisor even :-) Tripadvisor is je beste vriend.
• Je kunt makkelijk een auto huren op Cyprus, maar er zijn wat factoren om rekening mee te houden:
- Op Cyprus rijden ze links!
- Het is zó warm in het hoogseizoen, dat een auto die een tijdje stil heeft gestaan, écht een sauna wordt... Je moet daar wel tegen kunnen totdat de airco z'n werk gaat doen.
- Het eiland is makkelijk te bezichtigen d.m.v. openbaar vervoer en taxi's.

Terugkijkend naar wat we allemaal hebben gedaan, het lekkers wat we hier allemaal hebben mogen proeven, de ijsjes die we in overvloed gegeten hebben (zie foto's) en de ervaring van dit prachtige land! Het land is nog niet super populair onder de Nederlanders en dat is echt ten onrechte. Het is super betaalbaar, de hotels en stranden zijn prachtig en de mensen zijn bijzonder vriendelijk. Het is echt een aan te raden vakantiebestemming!

Waar gaan jullie dit jaar heen?