Frisse zomermaaltijd: Rigatoni salade met pesto en tonijn

22:26

Ik ben vast niet de enige als ik zeg dat ik het lastig vind om boodschappen te doen voor het avondeten afgelopen week. Dat komt omdat wij nooit zin hebben in warm eten als het heel klam en heet is, zoals vele anderen. Maar als het regenachtig en fris is, des te meer: stamppotjes, aardappel/groente/vlees... Maar, as you know, wij Nederlanders krijgen het soms beiden in 1 week. En dat is de normaalste zaak van de wereld. Maar goed. Vandaag was het onverwacht veel warmer dan verwacht en ben ik weer gaan nadenken wat ik voor lekkers op tafel kon zetten. Deze salade maak ik vaak voor feestjes en verjaardagen, omdat je het zo makkelijk kan voorbereiden. En omdat het zo snel klaar is, want uren in de keuken staan is voor mij een no go als het zulk drukkend weer is. Elke keer als deze salade op tafel komt tijdens een feestje, is het een succesnummer. Pittig door de rode ui, friszuur door de tomaat, kruidig door de rucola en pesto met een nootachtig accent van de pijnboompitjes. I love it!

Wat heb je nodig (voor 4 personen):
• 400 gram rigatoni pasta (of andere holle pasta naar keuze)
• 1 rode ui
• 2 teentjes knoflook
• 4 tomaten
• 2 eetlepels zwarte olijven in ringetjes (kan je ook zo kopen!)
• 2 blikjes John West tonijn in olijfolie
• 3 eetlepels groene pesto
• 50 g rucola
• handje pijnboompitten

Hoe maak je het:
1. Kook de rigatoni volgens de gebruiksaanwijzing.
2. Snijd de rode ui in halve, dunne ringetjes en snijd de knoflook fijn. Laat de olijven uitlekken en snijd ze in ringetjes (of koop ze voorgesneden in ringetjes). Snijd de tomaten in reepjes. Je kunt ervoor kiezen om het vruchtvlees eruit te halen, maar ik vind dit persoonlijk juist lekker fris in deze salade.
3. Rooster de pijnboompitjes in een droge koekenpan en houd ze apart.
5. Giet de pasta af in een vergiet en spoel met koud water. Giet de pasta terug in de pan en vul de pan met koud water tot de pasta onder staat. Zo koelt de pasta lekker snel af! Als de pasta goed afgekoeld is, giet je het nogmaals af in een vergiet. Laat het even uitlekken.
6. Meng in een grote kom de pasta met de eetlepels pesto. Zo zit de pesto goed rondom de pasta!
7. Voeg daarna de ui, tomaat, pijnboompitten, rucola, knoflook en olijven toe en meng het geheel goed door elkaar.
8. Laat de tonijn uitlekken en haal de stukken los met een vork. Voeg dit ook toe aan de salade en roer alles weer goed door elkaar.

Bon appetit! 

Liefs,
Lisa

You Might Also Like

0 reacties

Contact

Nommmdiary
By Lisa van Diemeren
Email: nommmdiary@gmail.com
Instagram: /nommmdiary
Facebook: /nommmdiary