Roomijsbrood met maar 2 ingrediënten | Food hack #02

20:06


Je leest het goed... Roomijsbrood. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord en een recept als deze nooit mogelijk geacht, maar... Matt Preston heeft me ervan overtuigt dit recept van hem eens uit te proberen. Matt is één van de culinaire helden van Masterchef Australia en koning van foodhacks- en cheats. Onlangs ontving ik een boek van hem (Matt Preston's Kookboek) vol met briljante vondsten op kookgebied en ik ben onwijs benieuwd naar een aantal recepten hieruit, waaronder dit roomijsbrood.

Matt Preston: "De Australische plattelandskeuken is bezaaid met slimme recepten met gesmolten ijs, varierend van een soort thousand island-dressing tot allerlei bakrecepten. Dit recept heb ik van een 80-jarig lid van de Australische vereniging voor plattelandsvrouwen. Dit bewijst één of twee dingen in mijn ogen: óf die moderne recepten zijn helemaal niets nieuws, óf de plattelandsvrouwen zijn erg goed op de hoogte van de laatste internettrends. Het resultaat is vergelijkbaar met knapperig sodabrood, maar dan zoet. Serveer het brood met koude boter of rooster het de volgende dag als het bijna cakeachtig is."

Het klinkt best aannemelijk dat dit mogelijk is, bij nader inzien, aangezien er al room/melk in roomijs zit, waardoor je dit niet hoeft toe te voegen. Ook zit er al een heerlijke smaak aan, in dit geval vanille. Maar... Ik ben natuurlijk veel te nieuwsgierig naar wat er gebeurt als we het brood met aardbeien roomijs maken... Dus. Ik maak het recept twee keer: 1 keer met vanille roomijs, 1 keer met aardbeien roomijs.

Wat je nodig hebt voor 1 groot roomijsbrood (bakvorm van 26 cm):
• 2 x 225 g zelfrijzend bakmeel (en wat extra voor het bestuiven)
• 2 x 500 ml gesmolten roomijs
• Een beetje olie om je bakvorm mee in te vetten
Heb je een bakvorm van 20-22 cm? Dan heb je maar 1x het bakmeel en 1x het roomijs nodig!

1. Verwarm de oven voor op 175 graden en smelt het roomijs.
Ik heb het ijs gesmolten door het op de ontdooi-stand in de magnetron te zetten. Dat gaat best snel!

2. Vet een brood- of cakebakvorm in met olie en bestuif hem met meel.
Zoals ik al zei heb ik een grotere vorm gebruikt, namelijk een van 26 cm gebruikt.  

3. Meng het ijs kort, zodat er nog wat klontjes in het beslag zitten.
En nee, geen gigantische brokken... Het gaat er meer om dat je niet hoeft te mixen, maar gewoon lekker met een spatel het meel en ijs met elkaar vermengd.


4. Schep het beslag in het bakblik en zorg dat het beslag ook goed in de hoeken van de bakvorm komt. Strijk de bovenkant glad.
Het is vrij dik en taai beslag, maar het helpt als je een metalen lepel even in warm water doopt en het beslag daarmee uitsmeert. Zo krijg je het beter in de hoekjes van de vorm.

5. Bak het brood 50 minuten, tot het goudbruin, knapperig en gaar is. 
And now we wait...

 
 En... Tadaaaa!

6. Haal het brood uit het bakblik en laat het afkoelen. Of eet het direct met boter erop.
Ik liet hem afkoelen en nam hem de dag na het bakken mee naar m'n werk. Ik kan je zeggen: voor de lunch waren er alleen nog maar kruimeltjes over... De korst blijft heerlijk knapperig, het is een lichtzoet brood en heerlijk als ontbijt met een beetje boter of jam! Verwar dit brood trouwens niet met een cake: dan kan het brood een wat 'flauwe' en misschien droge impressie geven. Je kunt het een beetje vergelijken met bijvoorbeeld scones: een krokante korst en yummy met boter / roomkaas / clotted cream / jam...

Dit recept met een ander soort ijs?
Dit heb ik ook geprobeerd, ik was zo nieuwsgierig! Jumbo heeft van hun huismerk een heerlijk aardbeien roomijs met stukjes aardbei. In het brood was dit echt verrukkelijk! Het kan dus echt prima. Het is alleen minder neutraal van smaak en zoeter, waardoor je minder behoefte hebt aan beleg erop. Maar het is zeker een optie! Ik ben ook heel nieuwsgierig naar dit recept met bijvoorbeeld chocolade of pistache ijs... Mocht je het geprobeerd hebben, let me know!

Wauw, ik ben zo blij dat ik dit recept heb ontdekt! Het is zo makkelijk en je kunt het maken met maar twee (!) ingrediënten. Maar twee ingrediënten mensen... Menig mens heeft deze ingredienten vaak gewoon in huis en ik denk dat je gewoon lekker moet uitproberen met de soorten ijs. Geniet ervan lieve mensen!

Liefs,
Lisa

Follow my blog with Bloglovin


You Might Also Like

0 reacties

Contact

Nommmdiary
By Lisa van Diemeren
Email: nommmdiary@gmail.com
Instagram: /nommmdiary
Facebook: /nommmdiary