Frambozen cheesecake met Oreo bodem

16:12


Een tijdje terug zag ik dit recept in de Allerhande en toen wist ik... Dit moet ik maken. Cheesecake is over het algemeen al 1 van mijn favorieten, maar deze 'chilled cheesecake' met frambozen en Oreo bodem... Oh lord. Super zomers en fris! Ik maakte deze cheesecake en wil met jullie graag het recept en de cheesecake reviewen! Lees snel verder...

Ok. De ingredienten maken me al dolgelukkig... Wat heb je nodig:
• 30 g boter
• 1 rol Oreo koekjes (154g)
• 3 blaadjes gelatine
• 375g frambozen (je kan ook diepvries frambozen gebruiken)
 • 8 g vanillesuiker of een theelepeltje vanille extract (geen aroma!)
• 125 ml slagroom
• 4 el fijne kristalsuiker
• 125 ml crème fraîche
• 250g mascarpone
• 4 el bietensap (van bijv. Zonnatura)
Keukengerei:
• Bakpapier
Springvorm (ik heb die van 24 cm gebruikt, eigenlijk moet je 22 cm gebruiken)
• Keukenmachine (blender) om de koekjes te kruimelen
Geen keukenmachine? Doe de koekjes in een zipper zak en sla de koekjes met een deegroller fijn.
• Staafmixer


Wat ga je doen:
1. Als eerste bekleed je de bodem van je springvorm met een velletje bakpapier. Ik knip het grootste deel overtollig bakpapier eraf, omdat ik het irritant vind.
2. Smel de boter in een steelpan. Laat dit trouwens niet te hard gaan, doe het op een wat lager vuurtje. Anders wordt de boter heel snel bruin.
3. Maal de koekjes fijn in de keukenmachine (of in een diepvries zak zoals bovenin vermeld) en voeg de boter hier aan toe. Even goed roeren zodat de koekjes en de boter goed met elkaar vermengt zijn.
4. Bedek de bodem met het koekjes mengsel en druk het goed aan met een lepel. Zet de vorm in de koelkast.
5. Week de gelatine blaadje 5 minuutjes in koud water en pureer ondertussen de frambozen en de vanillesuiker met de staafmixer tot een puree.
6. Verwarm een deel (een paar eetlepels) van de frambozenpuree in een pannetje tegen de kook aan en neem het daarna van het vuur.
7. Knijp de gelatine uit boven de wasbak en los het op in de warme puree. Voeg dit warme deel nu toe aan het koude deel van de puree.
8. Klop de slagroom stijf met de suiker en roer de crème fraîche en de mascarpone los in een aparte kom. Doe dit laatste echt flink! Ik deed dit niet en dat ging uiteindelijk ten koste van de luchtigheid van de slagroom...
9. Spatel de frambozenpuree, slagroom en et bietensap luchtig (!) door het mascarpone mengsel. Zoals ik al zei, klopt de mascarpone en crème fraîche echt goed los voor deze stap!
10. Schep het mengsel op de taartbodem en zet de taart in de koelkast. Laat hem minimaal 3 uur afgedekt opstijven.


En toen mochten we proeven...
Yes, yes en yes. Ik zal proberen het een beetje te omschrijven voor jullie. Allereerst is het frambozen gedeelte super fruitig en friszuur van smaak. Je proeft de smaak van de frambozen super goed en door de crème fraîche wordt het geheel nog frisser! Er zit weinig suiker in dit gedeelte, dus houdt er rekening mee als je niet van wat zuurdere smaken houdt. En dan om het geheel weer wat meer in balans te krijgen: de Oreo bodem! Gek genoeg proeft deze bodem bijna een beetje bitter (in positieve zin), wat goed opweegt tegen de waar zuurdere frambozenlaag. Wel merkte ik, dat de bodem niet heel crunchy was gebleven, wat ik jammer vind! Het kan zijn dat het komt doordat ik de luchtigheid wat uit de slagroom heb geroerd waardoor er meer vocht in de bodem terecht is gekomen. Misschien zou het ook werken om ietsje minder boter aan de bodem toe te voegen. Verder; heerlijk recept en het is een plaatje om te zien! Een aanrader dus!

Veel bakplezier!

Liefs,
Lisa

Follow my blog with Bloglovin

You Might Also Like

0 reacties

Contact

Nommmdiary
By Lisa van Diemeren
Email: nommmdiary@gmail.com
Instagram: /nommmdiary
Facebook: /nommmdiary